Above the fold, wat betekent het in webdesign, en waarom is het zo belangrijk? Als je niet weet wat “above the fold” betekent, bent je niet de enige. Het concept is ontstaan en gaat helemaal terug tot de begindagen van de uitgeverij. Voordat digitale en e-commerce opties algemeen beschikbaar waren en kranten in kiosken op elke hoek werden verkocht. De kranten werden dubbelgevouwen uitgestald, zodat voorbijgangers alleen de bovenste helft van de voorpagina konden zien. Wat ze zagen moest hun aandacht trekken, anders zouden ze niet stoppen om een krant te kopen. Zo realiseerden uitgevers zich dat de meest in het oog springende koppen “boven de vouw” moesten komen om de aandacht van klanten te trekken. In de context van webdesign en online marketing verwijst “boven de vouw” naar het gedeelte van een webpagina dat zichtbaar is op het scherm van een gebruiker zonder dat er gescrold hoeft te worden.
Above the fold
Met andere woorden, “above the fold” verwijst naar het deel van een webpagina dat meteen zichtbaar is op het scherm van een gebruiker wanneer de pagina wordt geladen, zonder dat de gebruiker naar beneden hoeft te scrollen. Dit gebied is vaak als waardevol beschouwd, omdat het de eerste indruk van een website of webpagina bepaalt en kan beïnvloeden of gebruikers verder blijven scrollen of besluiten om de pagina te verlaten. Zorg er vooral voor dat je zoekresultaten direct zichtbaar zijn boven de vouw.
Waarom is above the fold belangrijk?
Het concept “boven de vouw” is belangrijk in webdesign en online marketing, omdat het de aandacht van gebruikers kan trekken en invloed kan hebben op de gebruikerservaring en het gedrag van gebruikers op een website. Webdesigners en marketeers proberen vaak belangrijke inhoud, zoals pakkende koppen, call-to-action knoppen of belangrijke visuele elementen, boven de vouw te plaatsen om de kans te vergroten dat gebruikers geïnteresseerd blijven en verder interactie hebben met de website. Mensen beslissen immers in de eerste paar seconden al of jouw website interessant is om verder te bekijken en eventueel door te klikken… of niet.