Wat is Google Search Console?
Google Search Console is een gratis tool van Google om zoekresultaten in Google bij te houden en onderhouden. Je kunt er de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten van Google bijhouden, onderhouden en problemen kunt oplossen. Als je problemen hebt met een URL van je website, dan kun je dat met Google Search Console oplossen.
Google Search Console laat je zien hoe Google jouw website ziet. Op basis van die gegevens kun je de prestaties van je website verbeteren en zo hoger scoren in Google en andere zoekmachines. Google Search Console wordt vaak in combinatie met Google Analytics gebruikt.
Google Analytics geeft inzicht wie je website bezoekt en waar die bezoekers vandaag komen. Google Search Console geeft inzicht hoe Google jouw website analyseert en indexeert. Wat is Google Search Console, voor wie is het bedoeld en hoe maak je er optimaal gebruik van bij zoekmachine optimalisatie?
Hoe werkt Google Search Console?
Als je je website wilt aanmelden bij Google, dan kun je je gemakkelijk en gratis aanmelden bij Google Search Console. Google heeft er een handig support artikel gemaakt hoe het precies moet. Kom je er niet uit of wil je hier je tijd niet aan besteden? Neem gerust contact op met de webmasters van Aslan Webtech. Overigens, als je je nieuwe website wilt laten maken bij Aslan Webtech, verzorgen wij gratis de aanmelding bij Google. Wel zo gemakkelijk.
Google Search Console wat kun je ermee?
Google Search Console biedt verschillende functies en rapporten waarmee je kunt begrijpen hoe Google jouw site crawlt en indexeert. Daarnaast kun je problemen identificeren en oplossen die van invloed kunnen zijn op de zoekzichtbaarheid. En je kunt de prestaties van je website en de gebruikerservaring in Google-zoekopdrachten optimaliseren. Hoe je dat doet, dat lees je hieronder:
* Indexeren pagina’s
Als je een nieuwe pagina op jouw website hebt gemaakt en live hebt gezet, dan wil je natuurlijk deze pagina door Google wordt gevonden. Als Google de pagina kan vinden, kunnen eventuele bezoekers dit namelijk ook. Om zichtbaar te worden in de zoekresultaten van de zoekmachine, moet Google de pagina eerst indexeren. Het is mogelijk om deze indexering aan te vragen via Search Console. Dit is niet alleen belangrijk voor nieuwe pagina’s, maar ook wanneer je wijzigingen aanbrengt op een bestaande pagina, zoals het aanpassen van de URL. Naast het aanvragen van indexering, biedt Search Console ook mogelijkheden om indexeringsproblemen op te lossen.
* Inzicht in je website verkeer
Je kunt gemakkelijk zien hoe vaak jouw website wordt weergegeven en wordt bezocht. Je ziet hoe lang mensen op je website blijven en welke pagina’s het meest worden bezocht. Interessante informatie als je bezig bent met SEO en vindbaarheid. Hoe goed word je website gevonden? En op welke zoekwoorden vinden jouw bezoekers jouw website? Als je moeite hebt met het interpreteren van de gegevens van Google Search Console, neem dan contact met ons op. We kijken graag met je mee!
* Crawlen website
In Search Console kun je controleren of Google jouw website kan vinden en doorzoeken. Misschien vraag je je af wat dit precies betekent. Crawlen heeft alles te maken met de webcrawlers van Google. Deze “spiders” of Google bots worden door Google gebruikt om openbare webpagina’s te spotten. Website pagina’s zijn aan elkaar gekoppeld via hyperlinks. Een webcrawler is een stukje code die deze koppelingen volgt, de pagina’s bekijkt en informatie over de pagina’s opslaat. De spiders werken autonoom, verzamelen data en koppelen de informatie over deze pagina’s terug naar de servers van Google.
De webcrawlers scannen niet alleen nieuwe websites, maar ook wijzigingen in al bij Google bekende websites. Ze ontdekken links die niet meer werken. Met Search Console kun je aan de webcrawlers laten weten waar je pagina over gaat en hoe de linkstructuur van je website is. Als website eigenaar bepaal jij hoe Google jouw website moet doorzoeken. Je kunt een pagina voor de eerste keer laten doorzoeken, of opnieuw laten doorzoeken nadat je wijzigingen hebt aangebracht.
* Overige interessante informatie
- Je kunt gemakkelijk zien of er problemen zijn met de indexering van een pagina of URL
- Je kunt zien of jouw website gebruiksvriendelijk is op je mobiel
- Je kunt zien hoe de vitaliteit van je website is, daarmee kun je zien hoe je pagina’s presteren
- Je kunt zien welke websites linken naar jouw website
- Je kunt zien hoe veilig je website is